Publikace představuje výchovu dítěte jako významnou sociálně komplexní činnost, jejíž zákonitosti působí v kontextu každodenních zkušeností a prožitků vychovávaného i vychovávajícího Prostřednictvím poznatků, kterými současná věda vládne, i zhodnocením zkušeností získaných mnoha generacemi podává přehled pedagogických prostředků, jež přispívají k naplnění výchovných cílů Rovněž vysvětluje optimální podmínky pro růst, vývoj a zrání předškolního dítěte, které je nutno připravit a respektovat Práce také upozorňuje na některé křižovatky, slepé uličky, tradiční omyly a rizika, s nimiž se ve výchově předškolního dítěte setkáváme Výchova je proces dynamický a proměnlivý, který ustavičně přináší nečekané výzvy a jehož všechny souvislosti nelze vyčerpávajícím způsobem postihnout Proto tato kniha zahrnuje také náměty a otázky k dalšímu samostatnému studiu a vlastnímu tvořivému bádání