Dostává se vám do rukou ojedinělá publikace o metodách výzkumu vzdělávání dospělých, která objasňuje témata a problémy, jež je potřebné zkoumat na tomto poli. Přináší popis metod (dotazník, SWOT analýza apod. ), které se pro andragogiku nabízejí, a zajímá se o vzdělávací potřeby nejen z hlediska jednotlivců, ale také například zaměstnavatelů. Klade si otázky, jaké jsou v současné době vzdělávací potřeby dospělých a které formy vzdělávání jsou nejvyhledávanější a v českém prostředí nejdostupnější. Z obsahu Úvod Účel publikace Charakter publikace Hlavní zdroje publikace 1. Andragogická edukační realita jako předmět výzkumu 1. 1 Potřebnost výzkumu v andragogice 1. 2 Pojem andragogický výzkum Charakteristiky pojmu„andragogický výzkum“ 1. 3 Předmět andragogického výzkumu 1. 4 Andragogická realita a andragogické edukační procesy Co vytváří andragogickou edukační realitu? 1. 5 Základní typy učení a vzdělávání dospělých (A) Učení dospělých ve formálním vzdělávání (B) Učení dospělých v neformálním vzdělávání (C) Informální učení (vzdělávání) 2. Výzkumné pole andragogiky 2. 1 Andragogické makroprostředí edukace dospělých Legislativní makroprostředí edukace dospělých Geografické makroprostředí edukace dospělých Demografické makroprostředí edukace dospělých 2. 2 Andragogické edukační procesy Vstupní determinanty andragogických edukačních procesů Motivace subjektů ke vzdělávání Motivační prostředky Zájem o vzdělávání Vzdělávací potřeby individuálních subjektů Vzdělávací potřeby profesních skupin Vzdělávací potřeby hodnocené zaměstnavateli Vzdělávací potřeby z hlediska kvalifikačních požadavků Vzdělávací potřeby odrážející se ve spolupráci vysokých škol a podniků Volba vzdělávací dráhy / profesního zaměření Příležitosti ke vzdělávání pro dospělé Procesuální determinanty andragogických edukačních procesů Styly a strategie učení dospělých Elektronické učení – nový fenomén ve vzdělávání dospělých Mezigenerační učení Učení dospělých ve formálních, neformálních a informálních edukačních procesech Výzkumy formálního a neformálního vzdělávání dospělých Výzkumy informálního učení/vzdělávání dospělých Další profesní vzdělávání dospělých Podnikové učení a vzdělávání dospělých Organizační učení a vzdělávání dospělých Organizační klima pracoviště 2. 3 Výzkumy efektivnosti andragogických edukačních procesů Koncepce efektivnosti vzdělávání dospělých Skepse o postulovaných efektech dalšího vzdělávání dospělých a výzkumné nálezy potvrzující efekty 2. 4 Výzkumy úrovně vzdělanosti dospělých 2. 5 Sebereflexe andragogiky jako předmět výzkumu 3. Metody pro andragogický výzkum 3. 1 Druhy a funkce výzkumu Legislativní vymezení výzkumu a hodnocení jeho výsledků 3. 2 Základní paradigmata: kvantitativní a kvalitativní metodologie 3. 3 Validita, reliabilita, reprezentativita 3. 4 Které metody jsou k dispozici pro aplikace Pozorování Dotazování Dotazník Sémantický diferenciál SWOT analýza Rozhovor Experiment 4. Infrastruktura andragogického výzkumu 4. 1 Situace andragogického výzkumu v České republice 4. 2 Situace andragogického výzkumu v zahraničí Centra andragogického výzkumu Vědecké asociace andragogického výzkumu Informační zdroje o andragogickém výzkumu Literatura Seznam rámců Jmenný rejstřík Věcný rejstřík.