Není vhodné kombinovat při výuce v jedné třídě učebnice nové generace s učebnicemi původní řady Třetí z nové řady učebnic zeměpisu pro ZŠ a VG tzv nové generace je zcela novou učebnicí, přičemž zachovává stěžejní témata učebnice původní řady – věnuje se v rozhodující míře regionální geografii Evropy a Česka Charakteristika učebnice: vychází z tzv konstruktivistického pojetí, zjednodušeně řečeno: „zamysli se, co už o tématu víš – dozvěz se, jak to je (z učebnice nebo vyhledej) “, v obecných kapitolách je pozornost věnovaná jak zdůraznění jevů a procesů, které mají obecný charakter, tak jevů specifických pro Evropu a Česko, v regionální části je zdůrazněna regionální syntéza, tj důraz na souvislost podmínek v území se situací, včetně vnitřní regionalizace a rozlišení jádrových a periferních území regionů, učivo českých krajů je koncipováno jako prezentace obecných jevů a procesů postavená na typických případových studiích regionů či lokalit (např transformace těžkého průmyslu na Ostravsku jako příklad přechodu k postindustriální ekonomice, vývoj využití pískovcových oblastí např Prachovských skal aj), učebnice zahrnuje řadu úkolů a pracovních aktivit různé náročnosti, širší rozpracování jednotlivých témat je v pracovním sešitu Učebnice žáka nejprve provádí Evropou a jejími regiony, navazuje učivo o Česku s vyšším důrazem na regionální geografii, tj kraje Česka V obecné části ho učí lokalizovat je podle zvolených kritérií, v regionální části ho seznamuje s jejich charakteristikou z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů Důraz je zde kladen na vazby a souvislosti Učebnice zahrnuje následující tematické celky: Evropa Regiony Evropy Česko Regiony Česka