Moderní učebnice, které vedou žáka k poznávání přírody, jejích objektů, jevů a zákonitostí jako propojeného systému, jehož složky na sebe vzájemně působí a ovlivňují se Vedou jej k hlubšímu pochopení jeho zákonitostí a důležitosti pro udržení přírodní rovnováhy, která je nezbytná pro zachování života na Zemi Podporují u žáka otevřené myšlení a logické uvažování
Učebnice mají jednotnou strukturu výkladu učiva Tvoří ji základní část (vlastní učivo zeměpisu) a lišta zaměřená na propojení obsahu učiva s poznatky z dalších, zejména přírodovědných předmětů, a promítnutí teoretických poznatků do každodenního života žáka
Základní část
Vlastní učivo zeměpisu je zpracováno formou stručného výkladového textu bohatě doplněného kvalitním a citlivě vybraným obrazovým materiálem Nenásilný vstup do tematického celku umožňuje krátký motivační příběh Výkladový text je proložen řadou ikonami označených motivačních otázek a praktických úkolů Ty vedou žáka k aktivnímu přemýšlení a efektivnímu propojení širších souvislostí Současně si bezprostředně ověřuje možnosti praktického využití získaných poznatků
Lišta
Významnou funkci plní v učebnici lišta Koncepčně klade důraz na myšlení ve vztazích, čímž povzbuzuje myšlenkové aktivity dítěte Informace a úkoly na liště mají především motivační charakter Jejich cílem je stimulovat žáka k aktivní činnosti, na základě níž jsou získané poznatky dávány do souvislostí a tím mu pomáhají lépe pochopit celou problematiku v kontextu Plní rovněž funkci pojítka mezi učebnicemi jednotlivých předmětů, a to nejen horizontální, ale také vertikální řady Děje se tak prostřednictvím odkazů, praktických úkolů či využitím obrazového materiálu z příslušné učebnice systémové řady Lištu je možné využít mnoha způsoby Při práci v hodině, jako nadstavbu pro víceletá gymnázia, pro práci s nadanými žáky, jako námět pro domácí práci či jako motivaci k práci s doporučenou literaturou nebo internetem
Učebnice žáka postupně provádí jednotlivými regiony světa V první části ho učí lokalizovat je podle zvolených kritérií, v dalších částech ho seznamuje s jejich charakteristikou z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů Důraz je zde kladen na vazby a souvislosti
Učebnice zahrnuje následující tematické celky:
Opakování 6
Jak je svět rozdělen
Afrika
Atlantský oceán
Amerika
Antarktida
Tichý oceán
Oceánie
Austrálie
Indický oceán
Asie
Arktida
Vracíme se do Evropy
Zeměpis o prázdninách