Jak je správně vytvářet a používat. Dostává se vám do rukou ojedinělá publikace vyplňující mezeru v oblasti personální diagnostiky na našem trhu. V knize naleznete nejen popisy jednotlivých diagnostických metod, ale především návod, jak v široké nabídce rozpoznat metody skutečně kvalitní, a dokonce jak si vlastní testovou metodu vyrobit. Kniha vám ukáže, jak si vytvořit personální dotazník, test odborných znalostí nebo vlastní projektivní metody, jako jsou tvorba osobního erbu či tematicko-apercepční karty. Provede vás různými personálními situacemi, od výběru zaměstnanců až po hodnocení při assessment centru. Pomůže vám odbourat obavy z matematických a statistických metod, které představuje velmi srozumitelnou formou doplněnou názornými ukázkami. Kniha obsahuje mnoho příkladů z praxe, doporučení, rad a upozorňuje i na nejběžnější chybné kroky. Dozvíte se, v jakých situacích je vhodné použít testy a kdy jiné metody, jaká příprava a podklady jsou nezbytné, co by měl efektivní test splňovat (jak vytvořit správné otázky, na co a proč se ptát, čemu se vyhnout atd. ). Ve své komplexnosti se věnuje také zápisu, zpracování a vyhodnocení získaných dat, vše je opět doplněno příklady s vysvětlením. Z obsahu O autorech 8 Úvod 9 1. Už jsem se tolikrát spletl 11 1. 1 „Kouknu se a vidím“ 13 1. 2 Mám výbornou intuici 14 1. 3 Mám dlouhodobé zkušenosti 14 1. 4 Žádný test nezměří všechno 15 1. 5 Výsledky testů lze zkreslit 15 1. 6 Já si lidi vybírám „k sobě“ 15 1. 7 Psychologie je pavěda 16 1. 8 Žádný test nezměří to, co já potřebuji 17 1. 9 Jsme malá firma 18 1. 10 Jsme taková specifická firma 18 1. 11 Už jsem vyzkoušel tolik testovacích metod a úspěšnost je stále stejná 19 2. Dvakrát měř, jednou řež 21 2. 1 Psychologická diagnostika a její přínos pro personalistiku 22 2. 2 Personální diagnostika a její úkoly 24 2. 3 Chyby a mýty v personální diagnostice 26 3. Ignorujte požadavek naprosté přesnosti 29 4. Netestujte, diagnostikujte 35 4. 1 Rozdělení metod podle počtu zúčastněných osob 36 4. 2 Rozdělení metod podle výstupních dat, které poskytují 37 5. Jednoduchost a systematičnost jako řešení 47 5. 1 Kritéria dobré metody z hlediska personalisty 48 5. 2 Kritéria dobré metody z hlediska diagnostikované osoby 52 5. 3 Kritéria dobré metody z hlediska jejího tvůrce 53 6. Jak dosáhnout standardizace diagnostických metod 55 6. 1 Trocha statistiky na úvod 57 6. 1. 1 Zpracování statistických znaků 58 6. 1. 2 Základní charakteristiky statistických znaků 58 6. 2 Úvod do tajů validity 62 6. 2. 1 Druhy validity a jejich rozdíly 63 6. 3 Úvod do tajů reliability 64 6. 3. 1 Míra a zjišťování reliability 65 6. 3. 2 Druhy reliability 66 6. 3. 3 Vztah mezi validitou a reliabilitou při sestavování diagnostických metod 69 6. 4 Stanovení potřebných norem 70 6. 5 Jednotná administrace „snímání dat“ 71 6. 6 Dodržení co nejširšího množství zásad objektivity 72 7. Test vědomostí krok za krokem 73 8. Osobnostní dotazník krok za krokem 85 8. 1 Definování charakteristik pro vytvoření dotazníku 86 8. 1. 1 Míra extroverze 87 8. 1. 2 Míra asertivity 88 8. 1. 3 Přesnost v myšlení a řešení 89 8. 2 Otázky pro jednotlivé charakteristiky 90 8. 2. 1 Stavba dotazníku a formulace otázek 90 8. 2. 2 Otázky pro dotazník 92 8. 3 Příprava pro zjištění validity a reliability 94 8. 4 Zjištění validity jednotlivých položek 98 8. 5 Reliabilita dotazníku 99 8. 6 Úprava případných chyb 101 8. 7 Závěrečná kontrola dotazníku 102 9. Projektivní metoda krok za krokem 103 9. 1 Projektivní metoda zpracování osobního erbu 105 9. 1. 1 Pomůcky pro metodu zpracování osobního erbu 105 9. 1. 2 Zadání a vyhodnocení metody 106 9. 1. 3 Úskalí metody zpracování osobního erbu 109 9. 2 Projektivní metoda tematicko-apercepční karty 110 9. 2. 1 Pomůcky pro metodu tematicko-apercepční karty 111 9. 2. 2 Zadání a vyhodnocení metody 112 9. 2. 3 Úskalí metody tematicko-apercepční karty 114 10. Výběrové řízení na vybrané pozice: postup, metody, testování, vyhodnocení, nejčastější chyby a omyly 117 10. 1 Harmonogram procesu výběrového řízení s využitím diagnostických metod 118 10. 1. 1 Definování metrik pro diagnostickou situaci 119 10. 1. 2 Přiřazení vhodných způsobů měření 121 10. 1. 3 Realizační fáze diagnostické situace 122 10. 1. 4 Vyhodnocování fáze a interpretace získaných výsledků 122 10. 1. 5 Rozhodovací fáze v diagnostické situaci 125 10. 2 Výběrové řízení na pozici asistentky 126 10. 2. 1 Definování metrik k ověření 126 10. 2. 2 Přiřazení vhodných způsobů měření 126 10. 2. 3 Realizační fáze 129 10. 2. 4 Vyhodnocovací fáze 129 10. 2. 5 Rozhodovací fáze 130 10. 3 Výběrové řízení na manažerskou pozici 131 10. 3. 1 Definování metrik k ověření 131 10. 3. 2 Přiřazení vhodných způsobů měření 131 10. 3. 3 Realizační fáze 134 10. 3. 4 Vyhodnocovací fáze 135 10. 3. 5 Rozhodovací fáze 135 Závěr 137 Summary 138 Rejstřík 139 Použitá literatura 141 Příloha 142.