Catherine Bäker-Brown popisuje vývojová stadia rozvoje inteligence dětí mateřské školy s ohledem na využití v praxi Poskytuje fascinující pohled na nejnovější neurofyziologické poznatky a přináší celou řadu praktických rad, které napomohou individuálnímu a celostnímu vedení rozvoje dětí Pozorujte tedy děti bedlivě a poznejte, o co se ve skutečnosti zajímají a v jakých oblastech bude smysluplné rozvíjet další podněty Co jim ještě můžete zprostředkovat jako novou zkušenost? Rozšiřte spolu s námi svůj pohled na vývojové pokroky i na osobnost svých svěřenců Z obsahu Zdravím vás Řeč jako červené vlákno Různé druhy inteligence otevírají dveře do světa Se zápalem a nadšením v srdci – od začátku dál Co děti potřebují k rozvíjení inteligence Jaké rozlišujeme druhy inteligence? KAPITOLA I HRAJEME SI S JAZYKEM Řeč jako nástroj Jazykové dovednosti jako klíčová způsobilost Co tvoří řečové dovednosti a řečový vývoj Hry a činnosti pro rozvoj jazykové inteligence Hry pro posílení svalů úst Tvoření hlásek Hry a nápady pro rozšiřování slovní zásoby Rozpoznávání písmenek KAPITOLA II HRAJEME SI S HUDBOU Kulturní rozdíly Hudba podporuje rozvoj rozumových schopností Rozvoj aktivního naslouchání Hudba je pro všechny děti Na začátku je rytmus Hry a činnosti pro rozvoj hudební inteligence Vyrábění hudebních nástrojů Prociťujeme tóny a jejich proměny Prociťujeme rytmus Jaké barvy mají tóny? Hudba a řeč Písničky rozvíjejí i řeč Příběhy v písničkách Světová hudba mnoha kultur Hudba – rozcestník v cizích zemích: příklad Afriky Jak zníte? KAPITOLA III HRAJEME SI S MATEMATIKOU Co činí svět srozumitelnějším Matematika patří k dětskému životu od samého začátku Matematika jako „kino v hlavě“ Hry a činnosti pro rozvoj matematicko-logické inteligence Početní hry: slyšet – vidět – hýbat se Vymýšlíme rýmy s čísly Počítání všemi smysly Matematické kategorie: větší a menší… Matematické kategorie: více, méně, stejně ? o to tady běží… Matematické kategorie: lehčí a těžší Matematika v řadách a tvarech Geometrické obrazce Další matematické hříčky a nápady KAPITOLA IV HRAJEME SI S PROSTOREM Kulturní rozdíly Jak se prostorová inteligence rozvíjí Učíme se řeč prostoru Prostor a čas Hry a činnosti pro rozvoj prostorové inteligence Mé tělo – můj prostor Kolik prostoru potřebuje prostor? Jaké tvary má svět? Hýbáme se v prostoru Poznáváme prostor všemi smysly Chápání prostoru podporuje celkový vývoj KAPITOLA V EXPERIMENTUJEME S POHYBEM Pohyb – základní forma myšlení Pohybem k sebedůvěře Pohyb rozvíjí fantazii a řeč Pohyb rozvíjí sociální vztahy Motivace k pohybu – jsme venku Motivace k pohybu – jsme uvnitř Hry a činnosti pro rozvoj tělesně-pohybové inteligence Pohybové příběhy Pohybové příběhy o zvířátkách Pantomima – smysluplná pohybová hra Rýmování s pohybem Pohybové hry na nejrůznější způsoby KAPITOLA VI POZNÁVÁME PŘÍRODU Umožněme dětem utvářet si obraz světa Setkávání s přírodou a rozvíjení pocitů v přírodě Děti zkoumají a učí se Hry a činnosti pro rozvoj přirozené inteligence Přírodovědění živé přírody – v lese Přírodovědění živé přírody – na zelené louce Přírodovědění živé přírody – v kouzelném světě rostlin V kouzelném světě rostlin… sázení, vyrůstání a sklízení Objevujeme svět květin… Přírodovědění živé přírody – proč jsou děti rozenými přírodovědci V kouzelné říši zvířat Přírodovědění neživé přírody – vnímáme, poznáváme a prožíváme čtyři elementy Voda Vzduch Oheň Země Přírodovědění neživé přírody – kamínkové zážitky Pískohrátky Počasí Světlo a stín Hluk a zvuk Nebe, prostor a sny KAPITOLA VII PROŽÍVÁME NEKONEČNO Hry a činnosti pro rozvoj duchovní inteligence Rituály Roční koloběh svátků Biblické příběhy Dilematy k rozvoji hodnot Filozofické hovory – kde bydlí Bůh? Klidné okamžiky a hledání oáz Poznáváme posvátná místa všemi smysly Poznáváme „svaté“ předměty Stvoření KAPITOLA VIII POZNÁVÁME ŘEČ SRDCE 1 nášlapný kámen: rozpoznáváme vlastní pocity 2 nášlapný kámen: učíme se ovládat své emoce 3 nášlapný kámen: učíme se zvládat konflikty 4 nášlapný kámen: konáme na podnět pocitů 5 nášlapný kámen: učíme se soucítit s druhými 6 nášlapný krok: poznáváme umění vztahů Emoční inteligence jako pestrý úkol Hry a činnosti pro rozvoj emoční inteligence Na závěr: na čem opravdu záleží… Seznam literatury