2. , aktualizované a rozšířené vydání. V praktické a čtivé knize se dozvíte, jak vytvořit nabídku konkurenceschopného sortimentu služeb a tyto služby úspěšně a efektivně poskytovat zákazníkům. Publikace uznávané české odbornice v této oblasti nemá na trhu konkurenci. Je určena zejména marketingovým manažerům a specialistům komerčních firem, neziskových organizací, pracovníkům veřejného sektoru, zejména měst a obcí, a studentům VŠ. Publikace s mnoha příklady a návody pro praxi objasňuje nejprve základní pojmy a vztahy související se službami a hodnocením vlivu vlastností služeb na marketingovou činnost organizace. Následně přibližuje celý průběh strategického marketingového plánování a použití jednotlivých nástrojů marketingového mixu služeb. Obsahuje nejnovější poznatky o marketingových strategiích, internetové marketingové komunikaci. Samostatné kapitoly se zabývají kvalitou ve službách, specifiky marketingu neziskových organizací, které rovněž poskytují služby, a marketingem obcí. Nové vydání knížky je rozšířeno např. o strategii balíčků služeb a strategii obrany proti krizi a pro zvýšení konkurenceschopnosti služeb včetně závěrů vlastního výzkumu, více se zaměřuje na moderní formy komunikace, jako jsou sociální sítě, a přináší informace o specifikách marketingu veřejného sektoru, zejména obcí. Knížka také obsahuje řadu nových příkladů z praxe. Z obsahu O autorce 9 Úvod 11 1. Co jsou služby 13 1. 1 Poskytovatelé služeb 14 1. 2 Historický vývoj pohledu na služby 15 1. 3 Vlastnosti služeb 16 1. 4 Význam marketingu v konkurenčním prostředí 20 1. 5 Marketingový mix ve službách 21 1. 6 Klasifikace služeb 23 1. 7 Specifické vlastnosti marketingu veřejného sektoru 26 2. Strategické plánování ve službách 29 2. 1 Strategický marketing 30 2. 2 Marketingové strategické plánování 31 2. 3 Postup marketingového strategického plánování 32 2. 3. 1 Tržní segmentace 35 2. 3. 2 Marketingový audit 37 2. 3. 3 Vytvoření poslání organizace 45 2. 3. 4 Stanovení cílů organizace 46 2. 3. 5 Analýza trendů 47 2. 3. 6 Vytváření scénářů 50 2. 3. 7 Vytvoření strategie 51 2. 3. 8 Zavádění a kontrola 57 3. Marketingový výzkum ve službách 59 3. 1 Podstata a potřeba marketingového výzkumu ve službách 60 3. 1. 1 Marketingový výzkum 60 3. 1. 2 Důvody vyloučení marketingového výzkumu ve službách 64 3. 1. 3 Oblasti využití marketingového výzkumu 65 3. 2 Metodika marketingového výzkumu 69 3. 2. 1 Definování problému a výzkumných cílů 69 3. 2. 2 Sestavení plánu výzkumu 70 3. 2. 3 Implementace plánu, sběr a analýza dat 75 3. 2. 4 Interpretace výsledků 75 4. Produkt ve službách 77 4. 1 Produkt služba 78 4. 1. 1 Analýza nabídky služeb 78 4. 2 Strategie produktu služby 82 4. 2. 1 Tvorba portfolia produktu služby 83 4. 2. 2 Sestavování balíků služeb a jejich programování 86 4. 3 Životní cyklus produktu služba 87 4. 3. 1 Vývoj nových služeb 88 4. 3. 2 Stažení služby z trhu 91 5. Ceny služeb 93 5. 1 Porozumění tvorbě cen 94 5. 1. 1 Co je cena 94 5. 2 Faktory ovlivňující ceny služeb 96 5. 2. 1 Klasifikace služeb pro cenové účely 98 5. 3 Cenová strategie 99 5. 4 Metody stanovení cen služeb 102 5. 4. 1 Taktika tvorby cen 103 5. 4. 2 Výběr vhodné cenové taktiky 105 5. 5 Tvorba cen v sektoru veřejných služeb 108 6. Distribuce služeb 111 6. 1 Distribuce a distribuční politika 112 6. 1. 1 Distribuční cesty a jejich uspořádání 112 6. 2 Flexibilita služeb 117 6. 2. 1 Flexibilita produkce 117 6. 2. 2 Flexibilita spotřeby 118 6. 3 Zásady řízení fyzické distribuce hmotných prvků služeb 120 7. Komunikační mix služeb 125 7. 1 Komunikační strategie 126 7. 1. 1 Postup při marketingové komunikační strategii 127 7. 2 Nástroje komunikačního mixu 130 7. 2. 1 Reklama 130 7. 2. 2 Osobní prodej 135 7. 2. 3 Podpora prodeje 136 7. 2. 4 Public relations 137 7. 2. 5 Přímý marketing 138 7. 2. 6 Internetová komunikace 140 7. 2. 7 Marketing událostí (event marketing) 143 7. 2. 8 Guerilla marketing 145 7. 2. 9 Virální (virový) marketing 146 7. 2. 10 Product placement 146 7. 2. 11 Marketing na sociálních sítích 147 8. Lidé ve službách 151 8. 1 Podíl lidí na nabídce služeb 152 8. 2 Význam zaměstnanců pro nabídku služeb 156 8. 2. 1 Efektivní využívání pracovní síly 157 8. 3 Řízení pracovních sil 157 8. 3. 1 Systém kontrol spojený s prodejem 162 8. 3. 2 Interní marketing 162 8. 3. 3 Omezování závislosti na lidských zdrojích 164 9. Materiální prostředí 167 9. 1 Vliv materiálního prostředí 168 9. 1. 1 Řízení materiálního prostředí ve službách 170 9. 1. 2 Prvky řízení materiálního prostředí a atmosféry 173 9. 1. 3 Role materiálního prostředí u služeb vykonávaných u zákazníka 177 10. Procesy ve službách 179 10. 1 Význam a úloha procesů ve službách 180 10. 2 Klasifikace procesů 181 10. 3 Kritická místa a diagramy procesu poskytování služby 183 10. 4 Strategie procesů poskytování služby 185 10. 5 Řízení poptávky 190 10. 5. 1 Řízení spotřebitelské poptávky 190 10. 6 Produktivita procesů poskytování služeb 194 11. Řízení kvality služeb 197 11. 1 Význam kvality služeb 198 11. 1. 1 Hodnocení kvality služeb z pohledu.